wprowadzenie Radioamatorskich PA UKF - maj 2023

PA UKF - maj 2023

Pohľad na Peckovú z Černeckého vrchu
Widok na Peckovą z Černeckého vrchu

Na odporúčanie Vila OM3CAQ som sa začal zaujímať o kótu Černecký vrch. Ten sa nachádza v rovnakom lokátore JN88RS ako známejšia Pecková odkiaľ VKV preteky realizujú Jano OM2IB s Milanom OM2KI ako OM2Y.

Kým Pecková je náročnejšie dostupná a nachádza sa v CHKO, Černecký vrch je dostupný pomerne ľahko a je práve na hranici CHKO. Keďže vo VKV Prevádzkovom aktíve nie je staníc v smere zakrytom Peckovou veľa, rozhodol som sa ju vyskúšať.

WSKAZÓWKA: novú kótu si preverte cez heywhatsthat.com

Server heywhatsthat.com umožňuje vytvoriť si predstavu aký rozhľad a pokrytie signálom z daného miesta je možný. Možnosti rozširuje aj https://www.udeuschle.de/panoramas/makepanoramas_en.htm , kde je možné prehliadnuť si panorámu z daného miesta.

Terénny profil apodľa Heywhatsthat
Terénny profil podľa Heywhatsthat
Panoráma smerom na severozápad z Černeckého vrchu
Panoráma smerom na severozápad z Černeckého vrchu

WSKAZÓWKA: novú kótu si preverte osobne

Nie, tento tip nepopiera predošlý, ale nadväzuje naň. O Černeckom vrchu nie je v internete veľa informácií. Ortofotomapa, na ktorú som sa v príprave sústredil sa ukázala ako neaktuálna. To značne zmenilo priestorové možnosti pre antény aj samotné vysielanie. Ak sa takejto improvizácii chcete vyhnúť, odporúčam novú kótu najprv preveriť osobne.

Horizont podľa Heywhatsthat z Černeckého vrchu
Horizont podľa Heywhatsthat z Černeckého vrchu

PA UKF - maj 2023

Keďže cesta na Černecký vrch je dlhšia ako nad Brestovec, vyrážam už pred siedmou hodinou. Cesta je pomerne dlhá, lebo na mnohých úsekoch sú práce na ceste. Navigácia ma v Malejove stáča doprava. To som netušil, že je to síce skratka, ale cez les.

Po výjazde z lesa hneď spoznávam siluetu Peckovej. Som správne. Okolie Černeckého vrchu je pokryté poliami ďateliny. Oproti fotografiám však nevidím priestor, ktorý využívajú leteckí modelári a ktorý som chcel využiť tiež. Vedľa cesty je menšia plocha, no hneď vedľa je línia vysokého napätia. Pešo sa vydávam na obhliadku terénu. Nevyzerá to dobre. Ani rozhľad z daného miesta nevyzerá, že by to mohlo byť použiteľné na VKV.

Čo už… aspoň je príjemné slnečné počasie s ľahkým vetríkom. Postavím osvedčenú sústavu štyroch 5-elementových DK7ZB yagi antén. Druhý stožiar sa mi ale nechce stavať. Mal by niesť dve 8-element anteny yagi DK7ZB. W 9.15 mám hoe3otovo. Štartujem elektrocentrálu a venujem sa hľadaniu severu. Aplikácie v telefóne, Dioptra a HAM GPS však nepomáhajú. Ladím teda v majákovom segmente. OE3XTR, rakúsky maják, počuť vynikajúco. Taktiež signály na pásme, ktoré poznám z JN88ST a JN88XX sú silnejšie. Nebadám ani rušenie od vysokého napätia, ktoré je snáď desať metrov od antén.

Początek VHF PA

VKV PA začínam vyhľadávaním. Że OK1KZE sa dovolávam trocha ťažšie. Po 15-tich minútach skúšam výzvu a staníc začína pribúdať. Volajú aj vzdialené stanice, na przykład E71EDK, následne E70SIC. Daria sa aj skedy s YT3N, YP2DX, YO2BBT a následne volá YU7ACO. Prvú hodinu končím s 50 połączenia.

Prúd staníc

Lenže prúd volajúcich ešte neustáva. Prejde medzi nimi aj YO2KJG czy YT0B. Preladením nachádzam SN9W z JO90 a OL1B z JO80. Cez KST chat skúšam nemecké stanice. Prichádza DH9ET z JN57 nasledovaný DB7MM/P z JN59 a IK4GNG z JN64. Za nimi I2FHW z JN44, ktorý sa stal najdlhším spojením, 769 km.

Sto spojení vo VKV PA

Neskôr volá aj F6DCD/P z JN38, DH7FFE z JO40 a na sked prichádza I3QJZ z JN55. Sto spojení vyzerá na spadnutie. Tým je OK5IB. Do konca zostáva ešte niekoľko minút, tak skúšam ešte nájsť niekoľko ďalších spojení. Konečné číslo sa zastavuje na 106.

Lokátorové štvorce vo VKV PA 05/2023
Lokátorové štvorce vo VKV PA 05/2023

Sumár VKV PA z Černeckého vrchu

włącz sked, na przykład łącząc się z czatem KST 05/2023 DXCC tabuľka
włącz sked, na przykład łącząc się z czatem KST 05/2023 DXCC tabuľka

Černecký vrch šokoval… Kilometrový priemer na jedno spojenie je 253 a podarilo sa urobiť spojenia, ktoré sa nikdy predtým nepodarili. Pri 29 násobičoch to dáva 11832 punktów. Z neďalej Žalostinej JN88RT, ktorá je ale so metrov vyššie, sa Drahovi OM3CQF podarilo len síce viac spojení, ale o násobič menej. Milan OM4MX a Filip OM6ABF využívajú prakticky profesionálne výbavy, takže ich výsledky sú ešte o niečom inom.

Počas VKV PA bolo v aute dosť horúco, nebolo to veľmi príjemné. Ale stálo to za to!

Reklama