Osvedčilo sa nasadenie nízkošumového predzosilňovača HA8ET na 144 MHz vo VKV PA? Začnime ale najprv tipom, ktorý sa môže hodiť pre portable vysielanie.
TIP: spojenie zariadení do bloku

Spojil som TCVR, predzosilňovač, rotátor a SDR upínacím popruhom s račňou do bloku. To mi umožňuje prepojiť TCVR s predzosilňovačom a SDR a predpripraviť kabeláž. Celok síce nevyzerá veľmi vzhľadne, ale je to jednoduché a ľubovoľne konfigurovateľné.
VKV Prevádzkový aktív február 2023
Napriek obavám sa sneh aj v tejto nadmorskej výške roztopil. Samozrejme som zmokol, množstvo vecí nefungovalo. Ale po poradí.
Do JN88ST prichádzam o 7.45 ráno. Počasie vyzerá vcelku príjemne, +8°C. Napriek výstrahám pred vetrom a avízam dažďa je situácia veľmi dobrá. Pole je dosť mokré, ale čo by som chcel koncom februára?
Stíham aj menšie občerstvenie. Chvíľu pred Prevádzkovým aktívom štartujem elektrocentrálu. Avšak nasleduje prekvapenie – zdroj pre TCVR a príslušenstvo nefunguje! Po chvíli bádania nachádzam zlý 230V kábel. To už je 9.01, najvyšší čas začať.
Ale TCVR nechce dať výkon. Podozrievam sekvencer pri predzosilňovači, ktorý blokuje ALC TCVR-a. Pri hrabaní sa v kabeláži – samozrejme v tesnom priestore na zadných sedadlách – sa posunie aj koaxiálny kábel a TCVR počuteľne zašumí výraznejšie. Konektor! Vozím aj rezervný koaxiálny kábel. Akurát je tenší, kratší a samozrejme ho treba vymeniť. Ako inak – v daždi.

Mokrú vetrovku a čiapku hádžem do kufra a konečne začínam vysielať. Je 9.25 keď robím prvé spojenie. Síce sa zdá, že nefunguje natáčanie antén počítačom (zlá kalibrácia?), ale bez toho sa dá existovať. Prechádzam pásmo a hľadám. Po prvej hodine je zapísaných 22 spojení.
Cítiť ale prínos predzosilňovača HA8ET. Pocitovo som sa dostal k stavu, že príjem mám lepší ako dosah vysielača. To je stav, keď beriem signály na prvý raz ale protistanica si to necháva zopakovať údaje. Na výzvu prichádza OM2JK z blízkeho, no dosť vzácneho lokátora JN87. Za ním E70SIC na 559 kilometrov a ďalšie dlhšie spojenia. Počuteľnosť s predzosilňovačom je výborná. Skúšam volať aj I4GHG, ale na spojenie to v tej chvíli nevyzerá a vzhľadom k takmer polhodinovému manku mám malý počet spojení na to, aby som skúšal dlhšie toto spojenie.
TIP: použitie druhého monitora
Starší LCD 15-palcový monitor rozšíril pracovnú plochu. Mám na ňom AirScout, PstRotor a mapu lokátorových štvorcov vykresľovanú N1MM logom. Výrazne to sprehľadňuje prevádzku.
Tým, že je komfort vysielania väčší, tak sa snažím nazbierať nejaké skedy cez ON4KST chat. Darí sa spojenie s IK4GNG, za ním DJ7R. Najdlhším spojením je ale IK4LFI na 704 kilometrov. V závere ešte skúšam IK4ZHH, ale Prevádzkový aktív končí.


V logu je 82 spojení do 23 lokátorov: JN54, JN59, JN64, JN75, JN76, JN77, JN78, JN79, JN85, JN86, JN87, JN88, JN89, JN93, JN95, JN97, JN98, JN99, JO70, JO80, JO90, KN04 a KN05. Zaujímavý je ale priemer , ktorý je 197km / QSO (v januári 175 km / QSO a v novembri 171 km / QSO). Predzosilňovač sa osvedčil na výbornú!