Úvod Amatérske rádio VKV prevádzkový aktív – apríl 2021

VKV prevádzkový aktív – apríl 2021

ZDIEĽAŤ
Výhľad z JN88XX na juh
Výhľad z JN88XX na juh

Pri jednej z vychádzok do okolia som zaregistroval zaujímavý rozhľad z lokátora JN88xx. Pomocou programu Dioptra som si spravil analýzu horizontu. V smere na juhovýchod je pomerne blízko kopec Chabová, no hlavné smery sa zdajú pomerne dobre otvorené. Nadmorská výška je 630 metrov.

Keďže teória je jedna vec a prax druhá, rozhodol som sa dané miesto odskúšať vo VKV prevádzkovom aktíve. Do auta som nabalil Kenwood TR-751E, 6-elementovú yagi YU7EF a potrebné drobnosti. Žiaľ, dlhšie nepoužívaný autoakumulátor sa už tvári nepoužiteľne a tak napájanie obstarali dva menšie, 14Ah a 7Ah akumulátory.

Už pri vjazde do obce Horná Súča som zbadal pri ceste snehové fliačiky. Rovnako v mieste, kde som chcel odstaviť auto ma vítala zmes blata a snehu. Postaviť a zakotviť anténu bez pomoci inej osoby sa dá metódou stavby stožiara cez ihlu, ale keďže som dával YU7EF yagi len do výšky asi troch metrov, tak som odhadom naviazal tri kotvy a stožiarik zdvihol. Následné dorovnanie už bolo ľahké.

Keďže sa čas VKV prevádzkového aktívu nekryje s časom pretekov v iných krajinách, tak už pred začiatkom som preladil pásmo. Na Acer Aspire One netbook-u beží N1MM+. Pripojenie do internetu, teda na cluster či chat som neriešil.

Netbook s N1MM+ transceiver TR-751E
Netbook s N1MM+ transceiver TR-751E

Začiatkom pretekov sa objavil vážny problém – transceiver TR-751E sa pri nastavenom výkone 25W občas rozkmitával. Je možné, že to spôsobovala VF energia z antény alebo napájanie akumulátorom. Takže som prepol na 5W, kde sa problém neobjavoval.

Spojenia s takým výkonom nepribúdajú ľahko a tak sa po miernej reorganizácii pracoviska asi po 30-tich minútach pokúšam opäť o 25W. Už je to lepšie, transceiver sa rozkmitá len občas.

YU7EF yagi majú vynikajúce smerové charakteristiky. Čisté. To je výhoda aj nevýhoda. Výhoda, že to umožňuje odsmerovať od nežiadúceho signálu, no zároveň je potrebné anténou natáčať do žiadaného smeru.

Občas cez mraky vykuklo aj slniečko, teplota bola celkom znesiteľná. Len posnežená Chabová pripomínala, že je ešte jar. Nemecké a talianske stanice som nepočul vôbec. Podarilo sa aspoň 504 kilometrové spojenie s YU7ACO a niekoľko chorvátskych staníc.

Smerová štatistika spojení vo VKV prevádzkovom aktíve
Smerová štatistika spojení vo VKV prevádzkovom aktíve

Na konci bolo síce len 44 spojení, ale mnoho cenných poznatkov. Snáď sa teda na toto miesto ešte vrátim.