Letné mesiace vysielaniu v prírode prajú. Aj preto som opäť zamieril nad obec Horná Súča, časť Vlčí vrch. Oproti minulému mesiacu boli pripravené viaceré novinky.
Dočítate sa:
Zosilňovač s LDMOS MRF9180 a transceiver R2CW
Prvou je zosilňovač s LDMOS MRF9180. Tento typ som si vybral, lebo disponujem napájacím zdrojom 28V. Zosilňovač sa mi podarilo zostaviť a pripraviť na spoluprácu s transceiverom R2CW. Je to do pretekov lepší transceiver ako Kenwood TR-751E. Rozdiel je však aj v prepojení ovládania zosilňovača, kde R2CW dáva pri vysielaní kladné napätie na výstupe kým väčšina transceiverov dáva 0V alebo okruh.
Na zvýšenie komfortu som do auta vytvoril závesný stolík. Predsa na sedačke sa sedí pohodlnejšie ako v kufri auta.
Počasie prialo, predpoveď počasia sľubovala len trocha vetra. Postavenie antény a príprava pracoviska zaberie približne polhodinu. Ako poslednú vec som chcel naštartovať elektrocentrálu. Predsa zvuk bežiaceho motora nemusí byť príjemná vec. Ale elektrocentrála nenaštartovala. Na prvý, druhý, tretí ani štvrtý raz. Keďže riešiť problémy tohto typu na kopci je nemožné, tak som rýchlo celé pracovisko porozpájal a vymenil setup za Kenwood TR-751E a napájanie z akumulátorov.
VKV prevádzkový aktív tam začínam s menším oneskorením, čo je nepodstatné, ale väčším sklamaním z vynútenej zmeny setupu. Predsa 100W oproti 25W predstavuje 6 dB naviac plus výhoda kompresora signálu a kvalít transceivera R2CW sa tiež určite prejaví.
Veľkým pozitívom ale bol závesný stolík. Natáčanie antény ostalo stále ručné, ale či transceiver alebo notebook sa ovládali oveľa pohodlnejšie. Závesný stolík je uchytený dvoma karabínami na hlavové opierky sedačiek. Rozmer je 120 x 30 cm. Stabilita je lepšia ako som predpokladal. Pri väčšom zaťažení je vhodné skrátiť napínacie lanká tak, aby vykorigovalo vtlačenie stolíka do sedačky.
Aké výkony sa používajú vo VKV PA?
Intenzívnejšie som využíval ON4KST pretože na výzvu prichádzalo len málo staníc a pri vyhľadávaní je taktiež náročnejšie dovolávanie. Výkonový priemer sa zdá byť niekde inde.
Pre ilustráciu, podľa hlásení z tohto kola VKV Prevádzkového aktívu v OK 58 staníc deklarovalo použitý výkon. Priemer vychádza 238W, čo je skoro 10 dB viac ako na mojej strane.
Môžete si pozrieť mapu spojení do OK zloženú z dvoch obrázkov. Tam, kde končia línie malým krúžkom, tam sa nachádzala nejaká stanica. Tam, kde je červený špendlík, tam som spravil spojenie. Mapy sa úplne neprekrývajú, ale pre ilustráciu to zrejme stačí.
A ešte praktický príklad: ak napríklad stanica používa 4×9 elementov a 500W, tak jej počuteľnosť u mňa môže byť dostatočná aj pokiaľ antény smeruje inam, ale 25W z mojej strany nestačí na uskutočnenie spojenia.
Počul som tentokrát aj nemeckú stanicu a prekvapením bol stanica z Bosny a Hercegoviny, E71EBS. Potešil aj nárast poľských staníc. Ak by ich bolo ešte viac, bolo by to ešte lepšie.
Chýbajúce násobiče VKV PA
Na konci je 61 spojení a 17 lokátorov, čo je menej ako pred mesiacom. Chýba napríklad lokátor JO80, JN77, JN87 či JN97. Potešením je ale JN94.
http://www.opencontest.org/edi/map/20210719141307000098OTBCMU
Čo nabudúce? Určite je potrebné zabezpečiť spoľahlivé napájanie, aby sa dalo pracovať s výkonom 100W a R2CW. V príprave sú aj nové antény. GL!
Denník OM0AAO z VKV PA
date | time | Call | Mode | Sent | Rec | WWL | claimed QRB |
calculated QRB |
2way CC | ||
210718 | 0803 | OK4DJ | 1 | 59 | 001 | 59 | 003 | JN89FN | 127 | 127 | |
210718 | 0804 | OM6ABF | 1 | 59 | 002 | 59 | 009 | JN99CH | 42 | 42 | ✓ |
210718 | 0807 | SP9RQH | 1 | 59 | 003 | 59 | 007 | JO90TC | 174 | 174 | |
210718 | 0809 | OE6V | 1 | 59 | 004 | 59 | 047 | JN76XU | 280 | 280 | ✓ |
210718 | 0813 | 9A1DL | 1 | 59 | 005 | 59 | 047 | JN85WF | 418 | 418 | ✓ |
210718 | 0815 | S59A | 1 | 59 | 006 | 59 | 031 | JN76XQ | 296 | 296 | |
210718 | 0817 | OM6TX | 1 | 59 | 007 | 59 | 015 | JN99JK | 80 | 80 | ✓ |
210718 | 0819 | OK2OZL | 1 | 59 | 008 | 59 | 013 | JN89UE | 30 | 30 | ✓ |
210718 | 0822 | OK1KQH | 1 | 59 | 009 | 59 | 028 | JN79GO | 258 | 258 | |
210718 | 0825 | OK1DOL | 1 | 59 | 010 | 59 | 034 | JN69OU | 358 | 358 | ✓ |
210718 | 0826 | OM5UM | 1 | 59 | 011 | 59 | 009 | JN98EO | 52 | 52 | |
210718 | 0828 | OM3CQF | 1 | 59 | 012 | 59 | 030 | JN88RT | 41 | 41 | |
210718 | 0830 | 9A2AE | 1 | 59 | 013 | 59 | 086 | JN86HF | 322 | 322 | ✓ |
210718 | 0831 | OK2DTF/P | 1 | 59 | 014 | 59 | 035 | JN88VW | 14 | 14 | |
210718 | 0832 | OK2VLT | 1 | 59 | 015 | 59 | 035 | JN99CS | 90 | 90 | |
210718 | 0837 | OK2BUB | 1 | 59 | 016 | 59 | 025 | JN99EQ | 85 | 85 | |
210718 | 0841 | OK1GI | 1 | 59 | 017 | 59 | 017 | JN89EX | 160 | 160 | |
210718 | 0843 | OK2BMJ | 1 | 59 | 018 | 59 | 017 | JN89VC | 19 | 19 | |
210718 | 0846 | 9A3SM | 1 | 59 | 019 | 59 | 061 | JN85FW | 357 | 357 | ✓ |
210718 | 0847 | OM5LD | 1 | 59 | 020 | 59 | 030 | JN98AH | 75 | 75 | |
210718 | 0849 | OK2CVH | 1 | 59 | 021 | 59 | 025 | JN89VJ | 48 | 48 | |
210718 | 0850 | OK2RSC | 1 | 59 | 022 | 59 | 012 | JN89QH | 57 | 57 | |
210718 | 0854 | OK2MAJ | 1 | 59 | 023 | 59 | 023 | JN89SG | 45 | 45 | |
210718 | 0855 | OK2BSP | 1 | 59 | 024 | 59 | 032 | JN99AK | 52 | 52 | |
210718 | 0856 | OK2VZE | 1 | 59 | 025 | 59 | 044 | JN89JM | 104 | 104 | |
210718 | 0858 | OL70KRT | 1 | 59 | 026 | 59 | 047 | JN99BK | 53 | 53 | |
210718 | 0900 | HG1DRD | 1 | 59 | 027 | 59 | 084 | JN86KU | 250 | 250 | |
210718 | 0902 | 9A2DM | 1 | 59 | 028 | 59 | 041 | JN86KD | 306 | 326 | ✓ |
210718 | 0904 | OM3CVV | 1 | 59 | 029 | 59 | 016 | JN88TR | 21 | 37 | |
210718 | 0905 | OM4KK | 1 | 59 | 030 | 59 | 016 | JN88WS | 5 | 24 | |
210718 | 0910 | OM1MJ | 1 | 59 | 031 | 59 | 022 | JN88PE | 82 | 101 | |
210718 | 0912 | OM2ABC | 1 | 59 | 032 | 59 | 002 | JN88QA | 96 | 115 | U |
210718 | 0913 | OM3CPW | 1 | 59 | 033 | 59 | 026 | JN88OD | 89 | 108 | |
210718 | 0915 | OM5ZX | 1 | 59 | 034 | 59 | 019 | JN98AP | 23 | 38 | |
210718 | 0919 | OM3TFP | 1 | 59 | 035 | 59 | 003 | JN98EV | 38 | 32 | |
210718 | 0921 | OM4AJH | 1 | 59 | 036 | 59 | 007 | JN88XR | 12 | 28 | |
210718 | 0925 | S56P | 1 | 59 | 037 | 59 | 103 | JN76PO | 313 | 331 | ✓ |
210718 | 0926 | OM4AY | 1 | 59 | 038 | 59 | 012 | JN99FF | 63 | 46 | |
210718 | 0931 | 9A7D | 1 | 59 | 039 | 59 | 075 | JN95CI | 386 | 404 | ✓ |
210718 | 0933 | OK2TSG | 1 | 59 | 040 | 59 | 072 | JN99CR | 105 | 86 | |
210718 | 0936 | OK2RAS | 1 | 59 | 041 | 59 | 039 | JN99FP | 102 | 83 | |
210718 | 0941 | SN9W | 1 | 59 | 042 | 59 | 073 | JO90PP | 228 | 209 | ✓ |
210718 | 0947 | OK1KMP | 1 | 59 | 043 | 59 | 108 | JO70UK | 239 | 230 | |
210718 | 0950 | YU7ACO | 1 | 59 | 044 | 59 | 074 | KN05RD | 490 | 502 | ✓ |
210718 | 0953 | OK2BSQ | 1 | 59 | 045 | 59 | 024 | JN89VS | 107 | 89 | |
210718 | 0954 | OK2KPS | 1 | 59 | 046 | 59 | 053 | JN89WH | 56 | 38 | |
210718 | 0957 | S57O | 1 | 59 | 047 | 59 | 143 | JN86DT | 252 | 272 | ✓ |
210718 | 0959 | OK1DTP | 1 | 59 | 048 | 59 | 103 | JO60VR | 363 | 357 | |
210718 | 1000 | OK1KKL | 1 | 59 | 049 | 59 | 064 | JO70PO | 273 | 264 | |
210718 | 1001 | OK1KTW | 1 | 59 | 050 | 59 | 068 | JN89IW | 151 | 140 | |
210718 | 1017 | 9A0V | 1 | 59 | 051 | 59 | 146 | JN95PE | 418 | 434 | ✓ |
210718 | 1021 | 9A7DI | 1 | 59 | 052 | 59 | 054 | JN85VQ | 348 | 367 | ✓ |
210718 | 1026 | E71EBS | 1 | 59 | 053 | 59 | 095 | JN94GR | 457 | 475 | ✓ |
210718 | 1027 | OK2KOL | 1 | 59 | 054 | 59 | 042 | JN99CN | 87 | 68 | |
210718 | 1030 | 9A0BB | 1 | 59 | 055 | 59 | 204 | JN85EI | 401 | 421 | ✓ |
210718 | 1041 | 9A8D | 1 | 59 | 056 | 59 | 179 | JN95LM | 376 | 392 | ✓ |
210718 | 1042 | 9A2B | 1 | 59 | 057 | 59 | 063 | JN75SL | 411 | 430 | ✓ |
210718 | 1052 | OM0RW | 1 | 59 | 058 | 59 | 044 | JN99RC | 121 | 111 | |
210718 | 1055 | OK2KJI | 1 | 59 | 059 | 59 | 099 | JN79TI | 175 | 175 | |
210718 | 1056 | OE3TFA | 1 | 59 | 060 | 59 | 029 | JN78UQ | 160 | 168 | |
210718 | 1059 | OM2RL | 1 | 59 | 061 | 59 | 072 | JN88NR | 56 | 68 |