Pre portablové antény je možné zvoliť inú mechanickú koncepciu ako pre antény na trvalú inštaláciu. Do popredia vystupujú požiadavky na nízku hmotnosť, jednoduché rozoberanie či skladnosť.
Dočítate sa:
TIPY pre portablové antény
Ak sú niektoré časti antény rozmontovateľné, miesto klasických matíc sú vhodnejšie krídlové matice alebo matice s plastovou hlavou. Vhodné sú aj skrutky s plastovou hlavou. Výhodou je montáž bez nástrojov a náročnejšie sa stratia.
Vlado OK1VPZ vyplnil na jeho anténach anténnu krabičku PUR penou. Tá vyplní priestor a nedovolí vlhkosti vniknúť do kritických častí (spoje, prispôsobovacie obvody z koaxiálnych káblov, napojenia na konektor).
Výber yagi antény na portable
![Anténa YU7EF 6 elementov](https://om0a.cq.sk/wp-content/jn98dv-4-300x225.jpg)
Používam YU7EF yagi so šiestimi prvkami. Výhodou je, že je to veľmi kvalitne elektricky navrhnutá anténa a pri danej dĺžke je ju možné transportovať v nerozobratom stave na streche automobilu (dĺžka 244 cm).
Nevýhodou však je nižší zisk (11,96 dBi) a problém s chýbajúcou symetrizáciou. Tá je čiastočne riešená tlmivkou cca. 3,5 závitu na koaxiálnom napájači.
Zvýšenie zisku je možné spájaním antén do sústav. Dve antény prinášajú teoretické zvýšenie zisku o 3 decibely, no vyžadujú zložitejšie uchytenie, fázovanie či vyšší stožiar. Vyšší stožiar s väčšou záťažou je v prechodných podmienkach náročnejšie postaviť.
Preto som zvolil radšej anténu s dlhším boom-om. Voľba padla na anténu typu DK7ZB yagi so žiaričom vo verzii 28 ohmov. Z minulosti som mal nejaký materiál a ukázalo sa, že krabička s o žiaričom obsahuje práve tento prispôsobovací obvod. Zisk 8 elementovej DK7ZB je cca. 14,2 dBi.
Budovanie yagi antény DK7ZB zo zvyškov starých antén
Prvým krokom bola krabička žiariča. Vyžadovalo si to výmenu konektora z SO-239 na N-konektor, výmenu stredového izolátora, nové pripojenie prispôsobovacích obvodov z paralelných úsekov 75-ohmových koaxiálnych káblov a zmenu dĺžky žiariča.
![N-konektor je vodivo spojený s boom-om yagi antény](https://om0a.cq.sk/wp-content/psv-mostik-dk7zb-8-element-144-mhz-1024x768.jpg)
Boom antény je rozložiteľný na tri časti s maximálnou dĺžkou cca. 150 centimetrov. Táto dĺžka je zámerná. Tento rozmer je vložiteľný do kufra automobilu so sklopenými sedadlami. Výhodou je, že nie je potrebné odoberať pri transporte prvky z antény. Použitý bol duralový boom 15 x 15 milimetrov, ktorý je na takúto anténu bez ďalšieho spevnenia slabý. Je však ľahký a disponoval som úchytmi anténnych prvkov práve na takýto rozmer boom-u. Na spevnenie bola doplnené napínacie lanko.
![Meranie DK7ZB 8-elementovej yagi antény](https://om0a.cq.sk/wp-content/meranie-dk7zb-8-element-144-mhz-1024x768.jpg)
Úchyty sú zo starých antén. Umožňujú osadenie prvkov s priemerom 6 milimetrov jednoduchým nasunutím. Aby prvok dobre „sedel“, vybrúsil som v mieste každého prvku do boom-u priehlbinku.
Meranie yagi antény DK7ZB
Samozrejme o dokončení som neodolal a anténu premeral JTGP-1033 D6 s mostíkom. Zdá sa, že sa anténu podarilo vyrobiť úplne presne:
![Nameraný priebeh PSV DK7ZB 8-elementovej yagi antény](https://om0a.cq.sk/wp-content/namerane-swr-dk7zb-8-element-144-mhz.png)
Sumár výroby antény na portable
Keďže som všetok materiál mal k dispozícii, cena antény je 0 €. Odhadované náklady by však boli cca. 50 €: duralový materiál, elektrikárska krabička, N-konektor, PUR pena, skrutky, matice, podložky, úchyty prvkov, napínacie lanko.
Konštrukcia zabrala približne 5 hodín. Ale šikovnejší konštruktér s lepšie vybavenou dielňou by anténu realizoval aj rýchlejšie.
Ako sa bude anténa chovať v praktickej prevádzke sa uvidí, lebo vyšší zisk je samozrejme daný aj tým, že vyžarovací lalok antény je užší a anténou bude potrebné smerovať presnejšie.