Úvod Amatérske rádio VKV PA – január 2023

VKV PA – január 2023

Pracovisko v aute s notebookom, XM8500 mikrofónom a Kenwood TS-2000
Pracovisko v aute s notebookom, XM8500 mikrofónom a Kenwood TS-2000

Ako sa počíta pocitová teplota? Pre rádioamatéra zrejme binárnym spôsobom: vydržím / nevydržím. Presne takto vyzeral januárový VKV PA neďaleko obce Brestovec.

TIP: airplane scatter pre získanie násobičov

V decembri sme s Peťom OM8WG obsluhujúcim stanicu OM3KSI úspešne spravili spojenie odrazom signálu od lietadla. Aj tentokrát sa spojenie podarilo a taktiež so Slavom OM0AS. Airplane scatter je teda spôsob ako získať aj inak nedosiahnuteľné násobiče.

Meteorologická výstraha 1. stupňa

Kedy sa vybrať vysielať na kopec? Rádioamatéri sú povestní tým, že antény sa najlepšie stavajú za dažďa, vetra (a potme). Meteorológovia to charakterizujú takto: „predpokladaná intenzita a výskyt nebezpečného javu sú v danej ročnej dobe a oblasti bežné, ale môžu spôsobiť škody menšieho rozsahu. Tento jav predstavuje potencionálne nebezpečenstvo pre ľudské aktivity.“

DK7ZB yagi antény v silnom vetre
DK7ZB yagi antény v silnom vetre

Tak poďme na to!

Januárový VKV PA

Z diaľky sa nezdá, že by sa vrtuľa na veternej turbíne na Ostrom vrchu, ktorý sa nachádza neďaleko, točila. Ale fúka, a to poriadne! Teplota cestou klesala z +5°C na +2°C. Hotová radosť stavať antény! Mám ešte len polovicu zmontovanú a už si necítim prsty. Predstava, že si v aute zapnem aspoň malý ohrievač a zmiznem z toho vetra ma poháňa dokončiť to.

Začínam načas. Síce to od komfortu má ďaleko, ale ako som mohol niečo iné čakať? Po skúšobnom spojení s 9A2AE robím väčšinu spojení na výzvu.

Prvý pokus o airplane scatter s OM3KSI nevychádza. Volajú aj iné stanice. Medzi nimi aj Janko OM8OM z KN09. Viem, aké náročné pre Peťa OM8WG je bojovať o každé QSO, takže vytrvávame a krátko po desiatej sa spojenie darí!

Antény vo VKV PA
Antény vo VKV PA

Po hodine sa ku zvukom z transceivera pridáva jemné cin-cink. Zrejme na oslavu tých KN štvorcov. To na auto dopadajú ľadové kryštáliky. Pribúdajú aj dažďové kvapky. Síce sa mi nechce z auta, ale vidím, že stožiar sa začal nakláňať. Pri vystupovaní zatiahnem kábel a konektor od nožného spínača sa rozpadne.

Po napnutí kotiev si všimnem, že stanica dáva nízky výkon. Vyliezam ešte raz, lebo PSV meter je v kufri. Meriam PSV – je výborné. Dve skúšobné QSO potvrdzujú, že to dobré nie je. Čo teraz? Skúšam vyhľadávať a nejakým zázrakom sa to spraví a výkon je späť. V denníku je však skoro 20 minút bez spojenia. V tejto hodine pribudlo len 19 spojení.

DXCC v januárovom VKV PA
DXCC v januárovom VKV PA

Keďže som musel prejsť na ručný mikrofón, tak nemám voľné ruky. Tie obsluhujú stanicu, zapisujú spojenia alebo natáčajú rotátor. Na dohadovanie skedov nie je veľmi priestor. Krátko pred koncom píše Slavo OM0AS – skúsime? Predtým sme skúsili asi 3x a bez výsledku. Slavo reportoval len nejaký slabší odraz. Ale tentokrát to vyšlo!

Podarilo sa aj najdlhšie spojenie, YT5W a OK1KMP z JO70. V logu je 89 spojení z 22 lokátorových štvorcov. Na dané podmienky ma výsledok prekvapuje.

Smerová mapa bodového prínosu vo VKV PA
Smerová mapa bodového prínosu vo VKV PA

Leje. Ten najhnusnejší studený dážď a vietor k tomu. No nie je vyhnutie. Trocha som s tým počítal, mám rezervnú vetrovku, čiapku, rukavice, ponožky aj topánky. A termoprádlo plus solídne lyžiarske nohavice.

Stožiar spúšťam vcelku ľahko. Kotevné lanká ale motám len aby bolo. Kábel k rotátoru nie. Putuje do kufra nezmotaný. Konečne zbalené! Rukavice sú úplne mokré. Prekvapivo suché sú ponožky. Tak poďme domov. Do tepla. Brr!

Opäť sa mi nepodarilo zdokumentovať airplane scatter spojenia. V takýchto podmienkach je to náročné. Snáď sa to ale pri niektorom ďalšom QSO už podarí.

Reklama