Úvod Amatérske rádio VKV PA – november 2021

VKV PA – november 2021

Anténa DK7ZB yagi na stožiari pri aute

S príchodom zimných mesiacov som začal hľadať iné miesto, odkiaľ by bolo možné zúčastňovať sa VKV pretekov. Miesto, kde na Vlčom vrchu vysielam bude v zasnežených mesiacoch zrejme nedostupné. Z tohto dôvodu som prehľadával internet a zaujala ma lokalita pri obci Brestovec, JN88ST.

Ide o čiastočne zalesnený kopec, kde nad obcou je drevená rozhľadňa Poľana. Hľadanie si vyžiadalo nielen prezrieť internet, ale aj viacero meraní terénnych profilov a prezretia fotografií ľudí, ktorí túto lokalitu navštívili. Ale nič sa nevyrovná vyskúšaniu na mieste, takže 21.novembra som zamieril cez Myjavu do tejto lokality na VKV PA.

Tip na stavbu stožiara

Inšpiráciou pre stavbu stožiara je nápad OK1FJZ. Behom chvíle sa dá vytvoriť pomocné rameno držiace stožiar, ktoré sa rýchlo naskrutkuje na strešný nosič na aute. Realizoval ho ho zo zvyškového materiálu: duralového profilu 25 x 25 mm, L-uholníka, U-čka so závitmi a dvoch skrutiek s plochou hlavou. Princíp je zrejmý z fotografií.

Druhý tip je použitie vrchného ložiska z pertinaxu. Je to pertinaxová platnička s rozmermi 10 x 10 cm a otvorom v strede pre rúrku stožiara. V rohoch sú vyvŕtané otvory pre štyri malé karabínky. Na ne sú fixne pripojené kotevné lanká. Stožiar sa tak ľahšie otáča a aj stavba a balenie je komfortnejšie.

Kóta JN88ST, rozhľadne Poľana – Brestovec

Vyrážam! Teplota sa drží na nezvyčajných +7°C. Vedel som, že z rozhľadne vysielanie možné nie je. Samotný kopec má pomerne plochý profil, no parkuje sa v miernej priehlbine. Z internetových zdrojov ma zaujalo miesto pri poli ešte pred obcou, ktoré je mierne vyvýšené. Nafotil som pohľad na štyri svetové strany po VKV PA, keď už nebolo veľa vidieť.

Vizuálne kóta neoslnila. Jednak jesenným počasím, jednak nezaujímavým profilom na pohľad. Výhľad na západ blokuje lesík, na sever, kde sa nachádza spomínaná rozhľadňa taktiež profil trocha stúpa. Smer na juh vyzerá ale atraktívne a taktiež na východ sa pozerám do doliny.

Vybudovanie pracoviska pre VKV PA

Pre portablovú prevádzku využívam niekoľko vylepšení. Už dávnejšie som začal využívať závesný stolík. Tentokrát som okrem pomocného ramena a ložiska na stožiar mal k dispozícii aj inú anténu, 8-elementovú DK7ZB yagi rozložiteľnú na tri časti. Takéto tri časti umožňujú prepravu antény v kufri osobného automobilu so sklopenými zadnými sedadlami. Zároveň je pomerne rýchlo zložiteľná.

Pomocné rameno pre stožiar
Pomocné rameno pre stožiar

Ako prvú vec na kóte teda nasúvam pomocné rameno. Do neho sa zafixuje stožiar, rozvinú sa kotevné lanká. Potom stožiar bez antény vysúvam. Keďže je to ľahký typ s výškou cca. 5 metrov, tak pomocné rameno ho udrží kým sa nezafixujú kotvy. To je teda následný krok.

Ložisko na stožiar z pertinaxu s uchytením kotiev
Ložisko na stožiar z pertinaxu s uchytením kotiev

Potom sa stožiar opäť spustím dole a osadím poskladanú anténu. Na vrchu stožiara je očko, do ktorého sa karabínami pripnú napínacie lanká DK7ZB yagi.

DK7ZB yagi v troch dieloch
DK7ZB yagi v troch dieloch

Na neďaleký kúsok poľa odnášam generátor a naťahujem kábel. Je veľmi dôležité, aby elektrocentrála pracovala spoľahlivo. Okrem napájania zariadení totiž pomôže zabezpečiť teplo. Vnútri auta mi jej kapacita umožňuje zapnúť malý elektrický ohrievač (400W).

Keďže anténu natáčam ručne, tak musím mať okienko spustené spustené. Aby nefúkalo dovnútra na strešnú konštrukciu pripevňujem sťahovacími páskami autopredložku. Nevyzeralo to síce esteticky, ale pomohlo to.

Takáto príprava pracoviska trvá niečo vyše pol hodiny.

Začiatok VKV PA

Pracovisko OM0AAO v aute
Pracovisko OM0AAO v aute

Preteky začínam na transceiver R2CW aj s LDMOS PA, teda s výkonom 100W. DK7ZB yagi oproti YU7EF sa chová trocha inak. Nie je natoľko smerová, ale dosmerovanie ukáže zisk, ktorý je badateľný. Po asi 20-tich minútach hodím okom na merací prístroj zosilňovača – výkon poklesol na úroveň budenia. Riešiť akýkoľvek problém tohto typu počas tak krátkych pretekov ako je VKV PA sa nedá a preto rýchlo vymieňam transceiver za Kenwood TR-751E. Ten disponuje výkonom 25W.

Na výzvu alebo vyhľadávať?

Bodový prínos podľa jednotlivých smerov
Bodový prínos podľa jednotlivých smerov

Je otázka, ktorú rádioamatér v pretekoch rieši neustále. Keďže sa ukazuje, že výkonová úroveň používaná aj v pretekoch ako je VKV PA je vyššia (na Slovensku 100W, no v iných krajinách viac), tak nevytváram s 25W natoľko atraktívny signál, ktorý by znamenal kontinuálny prínos volajúcich. Preto sa mi osvedčuje viac hľadať iné stanice, ktoré pracujú na výzvu.

Buď novou lokalitou, anténou alebo oboma sa však znateľne lepšie dovolávam. Len jeden či dvom staniciam za celý VKV PA musím výraznejšie vymieňaný kód opakovať. Občasne sa teda pokúšam aj o výzvu, ale trocha si ešte zvykám na „ostrosť“ smerovania 8-elementovej DK7ZB yagi.

ON4KST chat a airscatter

Zrejme tipy, ktoré som publikoval o využití wtKST či AirScout-u padli aspoň na trocha úrodnú pôdu. Videl som pripojených viacero staníc. Oslovil som Slava, OM0AS z KN18 so žiadosťou o sked. Kým sme sa dohodli či našli, trvalo to trocha dlhšie, ale spojenie sa podarilo. Signál bol čitateľný. Výborne!

Terénny profil medzi OM0AAO a OM0AS
Terénny profil medzi OM0AAO a OM0AS

Nie všetky stanice zareagovali o prosbu na sked. Možno to prehliadli, možno nestíhali. Pokúšal som sa takto o skedy do JN87 a JO60, no tieto dva lokátorové štvorce sa zalogovať nepodarilo.

Výsledky VKV PA z JN88ST

Poslednú hodinu VKV PA som mal plné ruky, lebo vietor zosilnel a anténa mala tendenciu samovoľného otáčania. Držať stožiar, zapisovať spojenia a mať ručný mikrofón pri ústach by si žiadalo chobotnicu. Veľmi som sa teda ON4KST chatu a airscatter-u nevenoval.

Podarilo sa ale spraviť aj nečakané násobiče, JN77 či KN08. Peter OM8ADU bol dokonca počuteľný na nepresne nasmerovanú anténu celkom silno.

Mapa lokátorov z VKV PA
Mapa lokátorov z VKV PA

Na konci sa zastavil počet spojení na čísle 73 a počet násobičov na čísle 22, čo po prepočte dáva 5544 bodov. Je to najvyšší bodový zisk, ktorý sa mi vo VKV PA podaril. Pritom aj v posledných minútach VKV PA bolo počuť nové a nové stanice, teda bolo by možné dosiahnuť zrejme aj viac. Mne sa to tentokrát nepodarilo.

Za zhoršujúceho počasia zostávalo pobaliť. Nie je to celkom príjemné, ale dalo sa to zvládnuť. Za menej ako polhodinu je všetko bezpečne naložené v aute.

Som rád, že som mohol pozdraviť priateľov v éteri a dúfam, že sa budeme počuť aj o mesiac, keď VKV PA vychádza na 19.decembra. Dopočutia!

Denník z VKV PA – november 2021

Bude doplnený po uzávierke hlásení aj v ostatných krajinách.

Reklama